O fotografiji

Tekstovi i prateće ilustracije za ovu rubriku su autorski prilozi Vladimira Červenke prethodno objavljeni u časopisu ReFoto. Na zvaničnom sajtu autora objavljuju se sa dozvolom izdavača pomenutog časopisa. Tekstovi su objavljeni prema hronologiji objavljivanja. Dodatni primeri uz tekstove objavljeni su u vidu linkova ka PDF dokumentima.

Primarno je sekundarno - sekundarno je primarno

Ovim tekstom završavamo izlaganje o primarnoj konstrukciji u fotografiji i prelazimo na rešavanje problematike sekundarne konstrukcije. To znači da, nakon brojnih priprema, konačno možemo da uzmemo fotoaparat u ruke. Ipak, to ne znači da se više nećemo baviti sadržajem fotografije, već da ćemo, rešavajući likovni prostor slike, posebnu pažnju posvetiti povezanosti primarne i sekundarne konstrukcije.

Sekundarna konstrukcija - kadriranje

Kadriranjem rekvizitu dovodimo u određeni uzajamni međusobni odnos, a takođe stvaramo određeni odnos između rekvizite i rama slike, taj odnos može da bude predmetni i – ili likovni.

Kako promeniti veličinu kadra?

Veličinu kadra možemo da odredimo na nekoliko načina, koristeći postupke primarne ili sekundarne konstrukcije. Korišćenjem jednog od ovih načina menjamo veličinu kadra, ali menjamo i predmetni i likovni sadržaj slike na različite načine.

Uređaj za kadriranje

Za kadriranje, to jest uramljivanje stvarnost, koristimo tražilo - sastavni deo svakog fotoaparata, pomoću koga ograničavamo onaj deo stvarnosti koji hoćemo da obuhvatimo vidnim poljem objektiva.

Primarno i sekundarno kadriranje

Predmeti, ljudi, životinje koje se nalaze u mikrokosmosu pred nama mogu biti međusobno povezani, da postoji neki odnos između njih, ali mogu i da se nađu tu potpuno slučajno i da postoje ili se kreću nezavisno od drugih predmeta i živih bića. Kadriranjem sve predmete (rekvizite) koji se nalaze u vidnom polju objektiva dovodimo u određen međusobni odnos uslovljen ramom slike.

Tačka snimanja

Nije nikakav problem pronaći tačku snimanja. Mnogo je veći problem pronaći pravu tačku! U toj potrazi treba se, pre svega, upoznati s prostorom u kome radimo, dobro razmisliti o pozicijama koje su najpogodnije da se postavi fotoaparat i odabere ona prava.

Ugao snimanja i rakurs - I deo

Svaki osvajač prostora mora da nametne svoj poredak u njemu kako bi ga savladao i uspostavio odgovarajući sistem.